Tam_Bau
MENÜ
2020. június 7.
Róbert
Modern és múltidéző: sárépítészet

Modern és múltidéző: sárépítészet

freedee.blog.hu

Az Emerging Objects nyomtatott épületekre, épületkomponensekre, belső kiegészítőkre specializálódott.

Egy oaklandi művészházaspár (az építész Ronald Rael és a designer Virginia San Fratello) stúdiója, az Emerging Objects 2014-ben vált ismertté a 3D nyomtatás világában: különleges szobrot, földrengés-biztos oszlopot (Quake Column) terveztek.

A szobrot 3D nyomtatással kivitelezték, a szeizmikusan ellenálló szerkezet tervezéséhez régi inka technikákat vettek alapul. Nem véletlenül, hiszen Perut majdnem ugyanolyan mértékben veszélyeztetik földrengések, mint Kaliforniát.

Az Emerging Objects nyomtatott épületekre, épületkomponensekre, belső kiegészítőkre specializálódott.

Az „otthon” fogalmát viszont folyamatosan újra akarják értelmezni, a környezeti feltételek szerint formálni. E koncepció jegyében kísérleteznek az anyagokkal, hasznosítanak korábban nem alkalmazott matériákat. Betonnal, műanyagokkal, papírral, fával és sóval is dolgoznak. Utóbbival lakberendezési tárgyakat, homlokzatokat printelnek.

Olcsó, a jelenlegieknél masszívabb, „intelligensebb”, újrahasznosítható és a megrendelő ízlése szerint alakítható épület- és a lakberendezési elemekben gondolkoznak.

Az elképzelés egyik legszebb példája, a Szintén 2014-es, a pekingi Jin Hai tó melletti szállodához készült „3D nyomtatott ház 1.0”. A San Francisco öböl környékéről származó sót és egyedi cementpolimert használtak hozzá.

Környezeti objektumoktól (dísztárgyak, szobrok stb.) jutottak el a nagyobb léptékű tervezéshez: épületekhez, épületrészekhez, legújabb munkájukban pedig visszatértek a szobrokhoz, azokban egyesítették, pontosabban újraegyesítették a kettőt.

A legendás Rio Grande folyó által ihletett szoborkonstrukciók sáralapú anyagból készültek, a projekt Sárhatárok címe pedig arra is utal, hogy egészen a 19. század közepéig a folyó Colorado állambeli partja, a San Luis völgy jelentette az amerikai-mexikói határt. Az alkotók történelmileg releváns természetes anyaggal akartak dolgozni, ezért választották a sarat.

Négy szerkezetet hoztak létre: a természetes környezetben installált Szív, a Jeltűz, a Kilátó és az Égetőkemence mind az agyag- és sáralapú kézműves helyi hagyományra utal.