MENÜ
2019. május 27.
Hella
Mobilvilág

Mobilvilág

Takács Zsuzsa • fotó: digest.bps.org.uk

Nincs annál lehangolóbb, amikor az ember összezárva vadidegenekkel, kénytelen végighallgatni mások érdektelen telefonos csevegését.

Digitális arcátlanság. Nagyon sok hivatalban, orvosi rendelőben, gyógyszertárban, bankban olvasható a kiírás, hogy a várakozók ne használják mobiltelefonjukat. Pár szavas felszólítás, vagy látványos piktogram, a lényeg ugyanaz. Nincs annál lehangolóbb, amikor az ember összezárva vadidegenekkel, kénytelen végighallgatni mások teljesen érdektelen telefonos csevegését. Persze ilyenkor néhány percre főszereplővé válhat bárki, családi, munkahelyi, személyes ügyek részletei hangzanak el a védtelen hallgatóság előtt. A digitális kultúra hiánya ma már hétköznapjaink része. Egyszerre zavaró és idegesítő. Gyógyszerész ismerősöm panaszolja, egyáltalán nem ritka, hogy a pultnál, telefonálás közben kérnek gyógyszert bumfordi honfitársaink. Nem volt gyerekszobájuk, legyintenénk, de miután gyakran vissza kell kérdezni, pontosítani a gyógyszerre vonatkozó információkat, a telefonáló pedig nem ér rá, feltartja a sort. Mit tesz ilyenkor a szakember? Hátralép, mintegy testbeszéddel jelzi, hogy be kéne fejezni a mobilozást. Legtöbbször hatástalan. Az sem ritka, hogy miközben a kért gyógyszerért megy a patikus, már telefonját nyomkodja a beteg. Egy fél percet sem akar elvesztegetni véges életünk által szabott időből. Hogy lehetne ez másképp? Egy skandináv szálloda például luxuslakosztályt ígért azoknak a vendégeknek, akik nem használják okostelefonjukat, egy étteremben pedig ingyen ebédelhetnek. Tanulni soha nem késő.