MENÜ
2018. december 15.
Valér
Kisdiákok

Kisdiákok

Takács Zsuzsa • fotó: nepszava.hu

Valami nagyon nincs rendjén. Idő előtt kiégnek, megkeserednek a gyerekek.

Annyi és olyan tanulnivalót kapnak már az általános iskolában, ami szinte teljesíthetetlen. Egyetlen napon három témazáró dolgozat, nehéz tárgyakból feleltetés, nem egy szülőtől hallottam, hogy tízegynéhány éves gyermekeik este tízig ülnek a könyv mellett, majd sírva várják a másnapot, és rettegnek attól, hogy rossz jegyet kapnak. Nem hittem a szememnek, amikor egy 6. osztályos történelem tananyag vázlatnak nevezett kilométeres leírását olvastam mobiltelefonon, állítólag a szaktanár a szülőknek küldi el, hogy otthon aztán tanuljanak együtt csemetéikkel. Van olyan iskola, ahol adott tárgyakhoz hiányzik a tankönyv, de használható vázlatírásra sem tanítják meg a kisdiákokat. Az eredmény belátható. Kudarc, rossz teljesítmény, illetve a családi szerepvállalás térnyerése. Azok a szülők, akik lépést tudnak tartani, és idejük is engedi, otthon tanulnak a gyerekekkel, a többiek pedig leginkább kínlódnak, vagy bukdácsolnak. Tudom, egy egész szakma keresi a megoldást, de addig is mi lesz? Hogyan érhető el, hogy nyitottak maradjanak, kalandnak tekintsék a tanulást, és ne veszítsék el gyerekkorukat? Vekerdy Tamás pszichológus úgy fogalmazott, gyermekeink cinkosává kell válni, segíteni kell őket, hogy az életben valóban fontos tudást, a tanulás képességét, nyitottságot, együttműködést és emberséget képesek legyenek majd elsajátítani, megőrizni. Ne utálják meg idő előtt a könyveket.