MENÜ
2024. árpilis 20.
Tivadar
Így lesz a műanyaghulladékból üzemanyag

Így lesz a műanyaghulladékból üzemanyag

24.hu

Műanyaghulladékból készít nyersolajat az OMV, itt a közelünkben.

Hogy mi az a re-oil? A reciklált szilárd kőolajtermékek újrahasznosításából keletkező nem-természetes nyersolaj. A pirolízis nevű műanyaghulladék-hasznosítási folyamat nagy jövő elé néző iparág, sőt: igazából már mai is sok helyen működnek kisebb-nagyobb pirolizáló üzemek. Ezekben azonban főként darált gumiabroncsok “elfolyósítása” zajlik, egy széles spektrumú lakossági hulladékkupaccal ezek az üzemek, gépsorok nem tudnak mit kezdeni. De bezzeg az OMV! Jelenleg ott tartanak, hogy a laboratóriumi körülmények mellett kb. 5 kg/h kapacitású feldolgozási folyamatból tízmillió eurós beruházással készítettek egy óránként 100 kg műanyaghulladékot nyersolajjá alakító pilot-üzemet.

A sárga korlátos kis tömb a re-oil pilotüzem, egyelőre óránként 100 kg-os feldolgozókapacitással

Ez a minigyár már aktívan dolgozik a finomító területén. Az itt szerzett tapasztalatok felhasználásával az OMV tervei szerint úgy hét éven belül ki lehet alakítani Schwechaton egy akkora feldolgozót, amely Ausztria teljes műanyagszemetének egyharmadát képes lesz visszaalakítani nyersolajjá, újrahasznosításra!

A feldolgozás során a műanyagokat 400 Celsius-fokos hőmérsékletre melegítik, közben oldószerekkel kezelik, majd ezeket az oldószereket leválasztják, a visszamaradó lötty pedig egy olyan mesterséges nyersolaj, amit a bányászott kőolajhoz is használt technológiai soron le lehet párolni, frakciónként szétválasztani.


Egy flakon ReOil

A i finomító az OMV legnagyobb kőolajlepárlója, egymagában több nyersolajat – évente 9,6 millió tonnát dolgoz fel -, mint a cég másik két üzeme együtt (egy Romániában, egy Németországban). Ez a hatalmas mennyiségű nyersolaj vezetéken érkezik az üzembe, a betáplálás helyszínét meg is néztük: egy meglepően szerény, talán ha 40-50 centi átmérőjű csőkönyököt láttunk, ahogy jön ki a földből és fordul a belső csőrengeteg felé. Meglepően kevés ember, alig 900-1000 OMV-alkalmazott és még két-háromszor ennyi kölcsönzött munkás dolgozik az üzemben, öt műszakban. A teljes OMV-gárda ennél persze sokszorta nagyobb, de a legtöbb embert az értékesítési hálózatban, a logisztikában és a benzinkutakon foglalkoztatja a cég, nem a finomítókban.

A gyár maga egy hatalmas rendezett és tiszta komplexum. Három erőmű üzemel a telepen (a finomító veszteséghőjével 42 ezer háztartás fűtési igényét szolgálják ki a környéken!), gyártanak itt hidrogéntől bitumenig mindenféle anyagot, de rendetlenségnek, szivárgásnak, kosznak sehol semmi nyoma. Az ipari átalakítási folyamatok során képződő gáznemű anyagok legnagyobb részét leválasztják, hasznosítják, de még arra is vigyáznak, hogy a minden finomítóban szükségszerűen elégetésre kerülő hulladékgáz, a “fáklya” is zárt térben égjen el, a füstgázt pedig természetesen tisztítják a légtérbe engedés előtt.