MENÜ
2018. február 22.
Gerzson
Európában megéri, a magyar fiatalok mégsem akarnak vállalkozni

Európában megéri, a magyar fiatalok mégsem akarnak vállalkozni

hvg.hu

Az egyetemisták mindössze 6 százaléka akar saját vállalkozást diploma után.

Pedig a statisztikák szerint a vállalkozásoktatásba való befektetés az egyik legjobb megtérülést ígéri Európában.

A magyar egyetemisták-főiskolások 83 százaléka alkalmazottként tervez munkába állni a diploma megszerzése után, és csak 6 százalékuk gondolja úgy, hogy saját vállalkozást indít – írta a Világgazdaság. Öt évvel későbbre vonatkozó karrierterveik szerint viszont már csak 47 százalékuk látja magát foglalkoztatottként, és 35 százalékuk véli úgy, hogy akkorra már saját vállalkozását vezeti – derül ki a GUESSS (Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey) kutatás legutóbbi eredményeiből.

„Ezzel a hazai hallgatók a vállalkozói hajlandóságot mérő 1-10-ig tartó skálán 3,8-as értéket értek el, ami közel azonos a nemzetközi 3,7-es pontszámmal, és amivel ugyan megelőzzük az osztrák (2,8), és német (2,7) hallgatókat, de jelentősen elmaradunk például Lengyelország 4,21-es pontszáma mögött” – emeli ki Farkas Szilveszter, a BGE tanszékvezetője.

A vállalkozásoktatás az Európai Bizottság szerint pozitívan hathat a munkaerőpiacra és a gazdaságra: egy 2014-es kutatásuk szerint az ebbe való befektetés az egyik legjobb megtérülést ígéri Európában, és azok, akik részt vesznek ilyen képzésben, 3-6-szor nagyobb eséllyel indítanak saját céget.

Nem meglepő, hogy a gazdasági területen hallgatók vállalkozói hajlandósága magasabb, mint a természettudományi vagy társadalomtudományi területen tanulóké. Ennek egyrészt az a nyilvánvaló oka, hogy több gazdasági jellegű tárggyal találkoznak képzésük során, amely felkeltheti az érdeklődésüket a vállalkozás iránt, és a magabiztosságukat is növelheti. Másrészt viszont körükben gyakoribb, hogy már eleve a családi vállalkozás átvételére való felkészülés miatt jelentkeztek az adott szakra.

Az egyetemek hatása akkor a legerősebb, ha a fogalmi megalapozásra koncentrálnak a vállalkozásfejlesztési képzésekben. Szintén jelentős mértékben hathat a hazai kkv szektorra, ha az intézmények egyfajta inkubátorházként támogatják a hallgatók vállalkozásindítását. Ilyen például a BGE Pénzügyi és Számviteli Karán a Team Academy képzés, ahol a gazdálkodás és menedzsment szakos hallgatók valós projekteken dolgozva, valós üzleti környezetben tanulhatják meg, milyen egy önálló vállalkozást létrehozni.