Tam_Bau
MENÜ
2020. július 14.
Őrs, Stella
Elöl-hátul egyszerre rögzít a kamera

Elöl-hátul egyszerre rögzít a kamera

hvg.hu

A kettős menetrögzítő kamerával az autónk előtti és mögötti történések egyaránt könnyen rögzíthetők.

Kipróbáltuk a Mio új készülékét, melynek segítségével még sávasszisztens funkcióval is felvértezhetjük régi kocsinkat.

Öreguras tempóban halad egy személyautó a főúton, amikor a szembejövő forgalomból hirtelen keresztbe áll az úttesten egy 40 tonnás kamion, és csak milliméteren múlik a szerencsétlen eset főszereplőinek élete. Ki ne látott volna ilyen vagy ehhez hasonló, autós fedélzeti kamerával rögzített videókat a neten vagy valamelyik kereskedelmi tévé híradójában, az apró készülékek elsősorban a hatalmas népességű és egyre jobban motorizált Oroszországban közkedveltek. Értelemszerűen saját készítésű balesetes videót senki sem szeretne posztolni, de ha mégis problémás helyzetbe kerülünk az utakon, az ilyen felvételek nagyon hasznosak lehetnek.

Az autós fedélzeti kamerák – itthon is használatos közkedvelt nevükön dashcamek – arra hivatottak, hogy a szélvédő mögé elhelyezve őket megörökítsék a különböző forgalmi helyzeteket. Mivel az újabb modellek már korrekt felbontású rögzítésre képesek, akár mozgóképes útinaplót is készíthetünk segítségükkel, de nem ez az elsődleges felhasználási mód. Az apró kamerák által készített felvételek elsősorban akkor jönnek jól, ha egy olyan baleset történik velünk, melynek a résztvevőkön kívül nincs szemtanúja, és a másik fél nem hajlandó elismerni a vétségét. Ideális esetben a dashcam felvételek akár biztosítási és bírósági ügyekben is komoly szerepet játszhatnak. Ezzel együtt azzal sem árt tisztában lenni, míg egyes országokban nincs semmilyen dashcam-szabályozás, addig sok országban csak oly módon használhatók a menetrögzítőkamerák, hogy az általuk rögzített felvételeket tilos megosztani a neten – természetesen adatvédelmi megfontolások miatt. Ausztriában például már a kamera használatát is tiltják – a büntetési tétel 10-25 ezer (!) euró –, itthon viszont teljesen legális az eszköz, jogszabályaink csak a felvételek online megosztását ellenzik.

Mio

A menetrögzítő kamerákban nem csak az orosz videósok látnak fantáziát, hanem a Mio is. A gyártó neve ismerősen csenghet azok számára, akik néhány évvel ezelőtt fokozott érdeklődést mutattak a navigációs készülék iránt. Mivel ezek a készülékek a navigációra képes okostelefonok térnyerése miatt igencsak visszaszorulóban vannak, a tajvani gyártó új termékkategóriák indításával próbálja fentartani a nyereséges működést. A szerkesztőségünkbe érkezett Mio MiVue 698 Dual egy igazi felsőkategóriás dashcam, ami első blikkre olyan, mint egy mosásban összement navigációs készülék, navigációs célokra azonban egyáltalán nem használható. Sok minden másra viszont nagyon is.

Beüzemelés és kezelhetőség

A minőségi kartondobozban a fő készüléken kívül egy kiegészítő kameramodult, egy tapadókorongos rögzítési megoldást, egy szivargyújtós töltőt, valamint két kábelt találhatunk, melyek közül az egyik hosszúsága eléri a 7 métert. Erre a hosszra azért van szükség, mert ez a kábel köti össze a belső visszapillantó tükör közelében elhelyezendő főmodult a hátsóablak felső-középső részéhez öntapadós ragasztóval felapplikálandó hátsó kamerával. Az üzembehelyezés a mellékelt leírás alapján gyerekjáték egyszerűségű, a kábelek teljesen láthatatlan módon történő elvezetéséhez azonban már érdemes lehet szakműhely segítségét kérni. A felszereléssel kapcsolatban fontos megjegyeznünk, hogy az eszközöket célszerű úgy rögzíteni, hogy a lehető legkevésbé takarjanak bele a sofőr látómezejébe.

A vezérlőegység felénk egy 2,7 colos képátlójú, nem túl nagy felbontású és nem érintésérzékeny kijelzővel fordul, az előttünk lévő utat pedig egy f1,8-as fényerejű, sötétben is jól használható, 140 fokos nagylátószögű objektívvel figyeli. A baloldali on/off gomb lenyomását követően a kütyü azonnal feléled és máris rögzítésbe kezd, az elülső nyomógomb segítségével pedig úgynevezett eseményeket örökíthetünk meg. Ez utóbbi kiemelt felvételek tartalmazhatnak például egy általunk gyönyörűnek megítélt alpesi kanyart, de akár egy sajnálatos balesetet is. A balesetek rögzítését persze alapvetően nem nekünk kell elindítanunk manuálisan, ugyanis megteszik ezt helyettünk a szenzorok, melyek a nagyobb G-erők hatására automatikusan eltárolják a történéseket, természetesen oly módon, hogy az erőhatások előtti pillanatokat is rögzítik.

Képminőség és képtárolás

A videók maximum 2304x1296 pixeles felbontásúak lehetnek, vagyis elvileg jobb minőségűek mintegy standard Full HD videó. A 30 képkocka/másodperc sebességű, 19 Mbit/s-os bitrátájú és MP4 formátumú videók minősége alapvetően korrekt, azt azonban bizton állíthatjuk, hogy egy korrekt akciókamera segítségével ma már ennél sokkal jobb minőségű felvételek is készíthetők. No persze ezúttal nem annyira a látványos felvételeken van a hangsúly, hanem sokkal inkább azon, hogy a felvételeken szereplő rendszámok még nem éppen ideális fényviszonyok mellett is leolvashatóak legyenek, és ezt tapasztalatunk szerint simán meg is ugorja a készülék. A mögöttes történések megörökítésére hivatott kamera f2-es fényerővel és 1920x1080 pixeles felbontásáról rendelkezik. A kijelzőnkön egyetlen gombnyomással válthatunk aszerint, hogy éppen melyik kamera képét szeretnénk nagyban látni, de egy kicsit kisebben a másiké is ott marad a képernyőn.

A főmodul jobboldali élén található négy nyomógombbal kezelhető a rendkívül logikus felépítésű menürendszer, a felül lévő miniUSB-portba csatlakoztathatjuk azt az elosztókábelt, melynek egyik része a szivargyújtóhoz, másik része pedig a hátsó kamerához biztosít csatlakozást. Az alsó élen lévő apró slotba tudjuk becsúsztatni a felvételek tárolására hivatott microSD memóriakártyát, melyből akár 128 GB-os példányokat is használhatunk. Mivel azonban az alapcsomagban nincs microSD, így ennek beszerzéséről magunknak kell gondoskodnunk, ezt még hozzá kell számolnunk az árhoz. A szoftverben megadható, hogy a normál videók, az események, illetve a parkolási videók számára mennyi kapacitást szeretnénk elkülöníteni, ha pedig megtelik a memóriakártya, akkor mindig a legrégebbi felvételeket írja felül a rendszer.

Funkciók

A frontkamerával felvett videóállományok nevében egy "F" karakter található, 1 percnyi videó körülbelül 150 MB helyet foglal. A hátsókamerával rögzített anyagokat "R" betű jelöli, ez esetben pedig percenként mintegy 100 MB helyfoglalásra számíthatunk.

A felvételekre applikálható időbélyegző többek közt sebesség- és koordináta-adatokat is tartalmazhat, valamint hangot is, ez utóbbi rögzítése ki/bekapcsolható. A felvett anyagok számítógépen bármilyen fájlkezelővel könnyen menedzselhetők, de érdemes kipróbálni a MiVue Manager szoftvert is. Ez utóbbival egyszerűen kezelhetők a videók, melyek rögzített sebességértékeit, koordinátáit, illetve G-erő értékeit is rögtön mutatja a program, amiben a közösségi webes megosztásnak sincs akadálya, de mint említettük, ezt a funkciót Magyarországon nem ajánljuk. Lehetőség van továbbá KML állomány készítésére, ezeket a fájlokat később aztán egyszerűen beolvashatjuk a Google népszerű térképszolgáltatásába, és megjeleníthetjük, hogy az adott utazásunk pontosan hogyan is nézett ki a térképen.

A Mio a hozzáadott értékekre is odafigyelt, így például apró figyelmesség, hogy a MiVue képes figyelmeztetni bennünket arra, hogy kapcsoljuk be a fényszórót. Ennél komolyabb fejlesztés a vezetői asszisztens rendszer, melynek egyik alappillére a sávelhagyásra történő figyelmeztetés. A kezdeti kalibrálást igénylő szolgáltatás 60 km/h sebesség felett hangjelzéssel és grafikával is megpróbál arra ösztönözni, hogy térjünk vissza a sávunkba. Ez a drágább személyautókban már gyárilag jelenlévő funkció persze nem hibátlan, hiszen a kopottas hazai útfestések és a sávváltások is kifoghatnak rajta. Ezenkívül ráfutásos balesetre történő figyelmeztetést is kaphatunk, mégpedig akkor, ha 60-nál többel haladunk és az előttünk levő és köztünk 15 méterre vagy 1,5 másodpercre csökken a követési távolság. Ehhez 200 luxra mindenképp szükség van, vagyis erősen felhős időben és éjszaka ez a funkció használhatatlan.

Alaphelyzetben tiltva van, de bármikor egyszerűen engedélyezhető az úgynevezett parkolási üzemmód, mely akkor aktiválja magát, ha 5 percnél többet áll egy helyben a jármű, illetve manuálisan is elindítható a funkció. Ilyenkor a kamera-alapú mozgásérzékelés és/vagy a gyorsulásszenzor parancsára rögzíti a kütyü, ha egy figyelmetlen autós társunk nekikoccan a parkoló autónknak – a kritikus pillanatot megelőző és az azt követő 10-10 másodpercet tudjuk visszanézni később.

Fontos extra még, hogy a sebességmérő kamerákra is képes figyelmeztetni a készülék, melyhez élettartamra szóló ingyenes traffipaxadatbázis-frissítést ígér a gyártó. Tesztünk során a mindössze néhány napos legutóbbi frissítés több mint 20 ezer bejegyzést tartalmazott.

Verdikt

A Mio MiVue 698 Dual egy könnyen üzembehelyezhető és egyszerűen használható, két irányban rögzítő autós fedélzeti kamera, mely jó néhány hasznos és pár kevésbé hasznos extrát is tartalmaz. Felsőkategóriás termékről és neves gyártóról lévén szó, nem szabad meglepődnünk a borsos áron: cikkünk írásakor 90 ezer forintos áron kapható a készülék. Ha beérjük egy névtelen gyártó valamilyen szimpla kamerás dashcamjével, akkor már néhány 10 ezer forintból megúszható a vásárlás, nem is beszélve a lehetőségről, hogy az okostelefonunkon is elkezdhetünk használni valamilyen olcsó vagy ingyenes dashcam alkalmazást – erre bizony, vezeték nélküli kapcsolat hiányában, tesztalanyunkban nincs lehetőség.