MENÜ
2019. augusztus 22.
Menyhért, Mirjam
Egyszerű módszer álmatlanság ellen

Egyszerű módszer álmatlanság ellen

femina.hu

Az indiai alvássegítő légzésgyakorlat a kutatók szerint is működik.

Az alvászavar, az álmatlanság, az éjjeli megébredések és a kialvatlanul ébredés sajnos gyakori probléma, amire sokan keresik a megoldást, hiszen a fáradtságérzet mellett hosszabb távon súlyos egészségügyi problémákat is okozhat. 

A rossz alvásminőséget, illetve a kevés alvásidőt a kutatások összefüggésbe hozták már többek között a szív- és cukorbetegséggel, a depresszióval, sőt, az Alzheimer-kórral is, ezért a fennálló probléma mielőbbi kezelést igényel. A légzésgyakorlatok elsajátítása sokat segíthet a stressz csökkentésében, az ideges eredetű testi panaszok enyhítésében és az elalvásban is.

Egy 2010-es kutatásban a Nepal Medical College megvizsgálta a bhramari pranayama vagy más néven méh-légzésgyakorlat módszerét, és kimondottan hatásosnak ítélték meg a tudósok. A vizsgálat során a kutatásban részt vevő önkénteseknél mérték a vérnyomást és a pulzust is, majd a gyakorlat előtti és utáni adatokat összehasonlítva értékelték a módszert. Az eredmények szerint a légzéssor után alacsonyabb szisztolés és diasztolés vérnyomást mértek, és a szívfrekvencia is enyhén csökkent.
A légzésgyakorlathoz először helyezkedjen el nyugodtan, üljön le kényelmesen, akár törökülésben. Csukja be a szemét, nyugtassa meg a légzését, mélyeket lélegezzen be és ki! Ezután összpontosítva végezze a légzést: 5 másodpercig lélegezzen be, és 15 másodperc alatt fújja ki a levegőt.

Ha úgy érzi, sikerült ellazulni, tegye a kezét a fülére. Két változata is létezik a gyakorlatnak: az egyik lehetőség, hogy a hüvelykujjakat illessze a fül hallójárataiba, a mutató és a középső ujját a szeme elé, a gyűrűs- és kisujjat az orr alá helyezze. A másik lehetőség, hogy egyszerűen a mutatóujját tegye a hallójáratba, a többi ujját enyhén szorítsa ökölbe. Kilégzés közben az Ommm hangot kiadva figyelje azt, ahogy a fül és az orrlyuk falai lágyan rezegnek. Lassítsa le a légzését, egy percen belül körülbelül háromszor vegyen levegőt. Az 5 percig végzett gyakorlat csökkenti a vérnyomást, lassítja a pulzust, és segít az elalváshoz ideális nyugalmat megteremteni.