Tam_Bau
MENÜ
2024. árpilis 25.
Márk
Egyre kevésbé tartható a 480-as üzemanyagár

Egyre kevésbé tartható a 480-as üzemanyagár

g7.hu • fotó: hvg.hu

„Nincsenek szavak arra, hogy a mostani elszabaduló termékárak mellett mennyire abszurd a 480-as árstop."

A múlt hét elején az utolsó pillanatban szedte le az üzemanyagárstop terhét (vagy legalábbis annak nagy részét) a benzinkutakról a kormányzat. Szerdán ugyanis két lépésben összesen 33, illetve 39 forinttal emelte a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát a Mol. Ha ez még akkor is a kiskereskedőket terheli, egész biztosan tömegével zártak volna be a kutak.

Két nappal korábban azonban a kabinet a nagykereskedelmi árat is 480 forintban maximálta, így az árstop terhét – némileg leegyszerűsítve – a benzinkutakról a nagykereskedőkre tolta át*. Ez azért volt jól időzített húzás, mert a kiskereskedők ekkora árkülönbséget lényegében semeddig nem lettek volna képesek elviselni, a nagykereskedők jelentős része azonban olyan tőkeerős integrált olajvállalat, amely a veszteséget valamennyire szét tudja teríteni a tevékenységén.

Így bár utóbbi cégek már múlt szerdán is jelentős összeget buktak az új szabályozással – hiszen árstop nélkül 35-40 forinttal adták volna drágábban az üzemanyagot –, a piac azonnali összeomlását azonban így sikerült elkerülni.

Az elmúlt egy hétben azonban megint sokat változott a helyzet. Az orosz-ukrán háború és az annak kapcsán hozott szankciók miatt az olaj jegyzése több mint 20 százalékkal emelkedett. Ahogy egy piaci forrásunk fogalmazott, nincsenek szavak arra, hogy a mostani elszabaduló termékárak mellett mennyire abszurd a 480-as árstop.

A rögzített ár mellett a nagykereskedők múlt hétfő óta az adók levonása után a dízelért nagyjából 272, a benzinért 262 forintot kapnak. A gázolaj esetében a viszonyítási alapként használt tőzsdei ár ennél már múlt héten nagyjából 30-40 forinttal magasabb volt, most pedig már 70-80 forint a különbség.

Sőt, ha a tegnapi olajárral és forint/dollár árfolyammal számolunk,* akkor már egy liter kőolaj is drágább annál, mint amennyibe a magyarországi kutakon a feldolgozott üzemanyag literje kerül adók nélkül.

A nagykereskedők ennek megfelelően egyébként meredeken emelik is az áraikat azoknak a piaci szereplőknek, akikre a nagykereskedelmi árstop nem vonatkozik. A szabályozás ugyanis csak a kutak számára rögzítette a tarifát. Aki végfelhasználóként vásárol üzemanyagot, annak továbbra is a piaci árat kell fizetnie.

Utóbbi pedig szerdától rekordmértékben nő. A holtankoljak.hu adatai szerint a benzin beszerzési ára bruttó 41 forinttal, a gázolajé pedig 66 forinttal lesz magasabb, így előbbiért 549, utóbbiért 589 forintot kell fizetnie azoknak, akik nem fértek be az ársapka alá. Ebből persze mennyiség alapján a vevők kaphatnak némi kedvezményt, de ez – legalábbis az állami cégek szerződései alapján – nagyjából 6-7 forint lehet.

A holtankoljak.hu becslése szerint egyébként az árstop nélkül a kutakon jelenleg a dízel 640, a 95-ös benzin 594 forintba kerülne.