MENÜ
2019. március 20.
Klaudia
Egy szeretnivaló sztori – Oscar-eséllyel

Egy szeretnivaló sztori – Oscar-eséllyel

hvg.hu

Egy hétig ingyen és online megtekinthető Tóth Barnabás rövidfilmje, a Susotázs.

El lehet-e mondani 17 percben egy izgalmas történetet két, sötét szobában ülő szinkrontolmácsról, akik egy hűtőgép-konferencián a háztartási gépek energiahatékonyságáról kénytelenek fordítani? Azt gondolnánk, hogy ennél aligha létezhet unalmasabb történet a világon, de tévednünk kell: Tóth Barnabás író-rendező egy szeretnivaló sztorit kerekített a magyar szinkrontolmácsok, Pál (Göttinger Pál) és András (Takács Géza) köré.

A Susotázs című film (a cím egyébként a szinkrontolmácsolásnak a legnehezebb alműfajára utal; ilyenkor a tolmács az ügyfél mellett ülve halkan tolmácsolja a hallottakat, a többiek számára pedig hangosan fordítja az ügyfél hozzászólásait) abból az alaphelyzetből indul ki, hogy Andrással és Pállal tudatják, hogy a cseh hűtőgép-konferencián mindössze egyetlen magyar ül, akinek fordítaniuk kell. Nem tudják persze, hogy a hallgatóság soraiban ki az az egyetlen magyar, de megpróbálnak rájönni. Miután megbizonyosodnak róla, hogy egy gyönyörű szőke nőnek (Osvárt Andrea) van szüksége a magyar nyelvű segítségre, azonnal bensőségessé válik a hangulat, mármint abban az értelemben, hogy a két, a nő láttán felvillanyozott szinkrontolmács elkezd udvarolni a nőnek, egészen intim megjegyzéseket csicseregve egyetlen hallgatójuk fülébe.

A film – bár elsőre úgy tűnhet – nem egy romantikus komédia, inkább egy szonett a borzasztóan nehéz munkát végző, de sok esetben arctalan és névtelen, csupán hangként azonosított szinkrontolmácsokhoz. Ők azok az emberek, akik egy sötét szobában ülnek és fordítanak, politikusok, politikusvezetők és multicégek vezetőinek a szavait tolmácsolják, és bár ők csupán a segítő "hangok" a fejhallgatóban, munkájuk nélkül megállna a világ, vagy legalábbis biztosan lassabban haladna előre. Ilyen értelemben Tóth Barnabás filmjében a szinkrontolmács előbújik a sötét szobából, kvázi coming outol, és arcot kapunk végre a hanghoz.

A Susotázsnak körülbelül a háromnegyede olyan, mint egy jól sikerült, igényes telekommunikációs reklám, és nem több, de aztán a filmidő utolsó negyedében olyan fordulat következik, amely mélyebb jelentést ad a filmnek. A Susotázs bekerült az Oscar-esélyesek szűkített körébe, az élő szereplős rövidfilmek tízes listájára. Január 22-én derül ki, hogy ott lesz-e az öt Oscar-jelölt között a kategóriájában.