MENÜ
2017. december 13.
Luca, Otília
A zene és művészet hatása a matematikára

A zene és művészet hatása a matematikára

fidelio.hu

Hogyan lehet jobb a gyerek matekból? Tanuljon zenét!

Egy angliai általános iskolában megemelték a művészeti órák számát, a gyerekek ezután jobban teljesítettek a többi tantárgyból is. Ráadásul a Kodály-módszert használják.

A bradfordi Feversham általános iskola hét évvel ezelőtt legfeljebb a különösen rossz eredmények miatt került a helyi újságokba. Ma a leggyorsabban fejlődő tíz százalékban van a szigetország objektív felmérései alapján, írja a Guardian. Az iskola igazgatója, Naveed Idrees a mindennapi oktatás részévé tette a zenét, a drámát és más művészeti ágakat, így csak a zeneoktatásra heti hat óra jutott. Az eredmények magukért beszélnek. Míg 2011-ben az iskola tanulói 3,2 százalékkal elmaradtak a nemzeti átlagtól írásban, olvasásban és matematikában, ma a diákok jelentős része az átlag felett teljesít. Matematikából 2,4 pontos lemaradásban voltak, ma pedig 6,5 ponttal meghaladják az átlagot a Sat-teszteken.

Az eredmény még megdöbbentőbb, ha figyelembe vesszük, hogy az iskolába alig járnak született britek. Az 510 diák 99%-a második nyelvként beszéli az angolt, és felük úgy érkezett Fevershambe, hogy még nem ismerte a nyelvet. A suli ráadásul a terület egyik legszegényebb részén található, a helyi lakosság nagy része pakisztáni, bangladeshi vagy indiai származású, és a közelmúltban lezajlott bevándorlási hullám miatt feszültség is volt az újonnan idetelepült népcsoportok (kelet-európaiak stb.) között.
Az igazgató új oktatási módszerének köszönhetően minden egyes gyerek minimum két óra zenei oktatást kap hetente, de ez sokkal több is lehet azoknál, akik komolyan érdeklődnek. Ez kétszer fél óra hangszertanulást, illetve egy óra kóruséneklést vagy együttmuzsikálást jelent. Amióta bevezették a művészeti órákat, a tanulók kevesebbet hiányoznak az iskolából. Idrees 2013-ban lett igazgató, és rendkívül rossz stádiumban kapta meg az intézményt. "Alacsony volt a közösségi morál, a szülők nem voltak elégedettek, senki nem akart ide jönni, és anyagi problémáink voltak. Ez egy lefelé vezető spirál." Az igazgató szerint emelhették volna a matekórák számát, de akkor a gyerekek megutálják a tanulást.
Azt akarjuk, hogy élvezzék azt.

Az iskola alapvetően a Kodály-módszer alapján kezdett el dolgozni, amelynek lényege, hogy a gyerekek megtanuljanak tanulni a zenei játékok segítségével. Idrees szerint
az olyan objektív tesztek, mint a brit Sat, nem veszik figyelembe a gyerekek mentális egészségét és társas fejlődését.
Két évvel korábban egy másik helyi iskolában egy diák ugyanis megölte magát, mert nem bírta a társai bántalmazását. Az esetet értetlenség és aggodalom kísérte, és Feversham tanárait arra indította, hogy különös figyelmet fordítsanak a diákjaikra. Programokat dolgoztak ki, hogy megtanítsák őket, hogy küzdjenek meg a kudarcokkal, a társaktól érkező nyomással és a média befolyásával. De a csoportos játékok (szemkontaktus, párokba rendeződés stb.) fejlesztik a szociális érzéküket, a zenehallgatás pedig a koncertrációt.

Idrees reméli, hogy iskolájuk példát mutathat a pedagógusoknak, és azok is olvassák majd a történetüket, akik a legfelső döntéseket hozzák az oktatással kapcsolatban. Rá kell jönniük, hogy a kreatív tárgyak nem adalékok a tanításban, hanem elengedhetetlenek a tanulók fejlődése szempontjából.