Tam_Bau
MENÜ
2021. január 16.
Gusztáv
A Subaru egy életérzés

A Subaru egy életérzés

http://autopult.hu/

Életérzés – talán ez a legjobb kifejezés arra, milyen is egy Subarut birtokolni.

A legendás Impreza modellsorozat legfrissebb generációjának kombi verziójaként aposztrofálható Levorg legalább annyira sugározza az egyediség életérzését a motorsportból átszivárgott hangulati elemekkel együtt. Boxermotor, sportos futómű és összkerékhajtás a Fiastyúk égisze alatt – teszten a Subaru Levorg 1.6 GT-S.

Egy Alfa Romeo csábít, kívánatos idomaival, vérpezsdítő színével, emocionális mivoltával válik vágyak tárgyává, mialatt bizonyos értelemben az érzelmek oltárán áldozva kényszerülünk irracionális kompromisszumokat kötni – persze a lila köd mindezt feledteti. A Subaru esetében ugyancsak kétséget kizáróan beszélhetünk csábításról, azonban a japán kompakt teljesen más oldalról közelíti meg áldozatát, mint akármelyik olasz szívtipró. A raliban, a versenysport egy kifejezetten egyedülálló ágazatában megszerzett hírnév a sportosság, a stílus egy egészen különleges műfaját hozza közelebb mind a szemlélőhöz, mind a használóhoz.

Különleges életérzést nyújt, aminek ízét a gyorsaságik mellett érezhetjük meg igazán. Ha azt mondod, Subaru, gyakorlatilag kivétel nélkül még mindig mindenki keresztben végigszáguldó aranyfelnis, kék szörnyre asszociál, amely prüszkölve, jellegzetes boxerhangjával képes beégetni mélyen megmaradó emlékeket - amelyek azért lassan, a ralis távollét fényében kopnak. Nagyjából hasonló Subaruzni, mint Alfázni – a szembejövő márkatársak villognak, intenek, az autóból kiszállva pedig érdeklődők kapnak el egy-egy kérdés erejéig, a sportkombi teljesítmény- vagy épp gyorsulási adatára áhítozva.

A Levorg dögös, azt hiszem, ezt mindenféle lelkiismeret furdalás nélkül kijelenthetem, nem csupán a saját ízlésemből és megítélésemből kiindulva, hanem a szemlélők kritikáját is alapul véve szögezhető le, hogy a japánok vonzó küllemet varázsoltak a korrekt műszaki tartalom köré. Kombi mivolta ellenére sem nehézkes, mindinkább filigrán és atletikus a Subaru büszkesége, ami markáns kerékjárati íveknek, a morcos tekintetnek, a motorháztetőre vágott méretes hűtőnyílásnak és az STI toldatoknak köszönhető. Az összkép harmonikus, nincsenek alulértékelt vagy épp túltolt részletmegoldások, minden porcikája olyan, amilyennek lennie kell – a sportosság ott lakozik a stílusában.

Persze mindez nem meglepetés, a Subaru imázsához szorosan hozzátartozik a motorsport, a dinamizmus, legalább annyira, mint a boxeres hengerelrendezés vagy az állandó, szimmetrikus összerékhajtás. Merthogy alapvetően ezekkel is rendelkezik a Levorg. Azonban mély, karakteres „bubu”-hangra ne számítson senki, a kétliteres és kettőfeles négyhengeresek jellegzetes morajlása a Levorg 1,6-os turbómotorjából már csak nagyon tompítottan szédelegnek ki, még a tipikus boxerhang is alig vehető ki a csillapítás miatt. Persze, ha valaki erre áhítózik, a kipufogóhang erősítése nem tartozik a kockázatos tuning műfajába.

A gombra történő indítást követően tehát csend és béke honol, de szerencsére mindez nem jelenti azt is egyben, hogy a Subaru sportkombija langyos volna csupán. A kereken 1600 köbcentis, négyhengeres boxer ugyanis 170 lóerőt és 250 Nm-t tud, ami már alapvetően elégséges a tempós haladáshoz.

A gyári adat szerint 8,9 szekundum alatt repíti a szimmetrikus összkerékhajtás, a fokozatmentes automata és a turbómotor triója a majd’ 1,6 tonnás bódét 0-ról 100 km/h-ra, azonban saját méréseink szerint ennél gyorsabb a Levorg, hiszen a tesztpéldány 8,1 másodperc alatt teljesítette a 0-100-as küldetést. Egyébként a vezetéshez két üzemmód, a józanabb ’I’ és a sportosabb ’S’ áll rendelkezésre, melyek dedikált gombot is kaptak a kormánykeréken.

A fordulatszám emelkedésével a hangja is megjön, noha a sportos harsona tompább a vártnál. Az élményen persze a fokozatmentes automata is csorbít valamelyest, viszont más területen eltagadhatatlan előnyt jelent. Például a fogyasztásban, hiszen békésen gurulva a városi forgalomban 1000-1100 környékére ejti be a fordulatszámot, de autópályán haladva sem pörgeti 3000 fölé a közepes lökettérfogatú erőforrást.

Noha a mindennapok során tapasztalt 8 literes étvágy nem a legjobb, fontos, hogy egy 170 lovas, 1,6 tonnás, összkerekes kombiról van szó. A városban persze már 8-9 litert is megeszik, de országúton beéri 6-6,5 literrel is. Összességében nem rossz ez a hajtáslánc, de tény, hogy lehetne valamivel vérpezsdítőbb is.

A Subaru nem tévedett a futóművel, már ami a sportosságot illeti. Jó minőségű aszfalton az összkerékhajtásnak és a szokásosnál jóval feszesebb hangolásnak köszönhetően sebesen kanyarodik, semlegesen, gázelvételre pedig játékba vihető a hátulja, ahogy nagyobb gázra is inkább túl- mint alulkormányzott a Levorg. A csillapítás emiatt kisebb hibákon rázós, de a nagyobbakat ügyesen átlépi. A kormányzás is jobb az átlagnál, noha túl sok információt így sem kapunk az úttestről.

A beltér ellenben már nyugalmasabb hangulatot áraszt magából. A Sport felszereltséghez bőr (hatású) kárpitozás tartozik, méghozzá sok-sok feketével, ami persze komorságot eredményez. Az egyhangúságot tetszetős betét töri meg: messziről nézve mintha üvegréteg alól díszelegne a szürkés minta, azonban közelről sajnos már nem hat olyan igényesnek, mint első pillantásra. A jégkék műszerfalvilágítás már telitalálat, ráadásul a japán szakemberek ügyesen osztották el a kezelőszerveken, például szép glóriát rajzolva a kifejezetten jó minőségérzetet keltő tekerőkapcsolók köré.

Rendben van az ergonómia is, de az amolyan hondásan több kijelzőre megosztott tartalmak átláthatósága megszokást kíván. A középkonzolon főszerepet játszó érintőképernyős rendszer apró figyelmessége a Subaru emblémájának alapjául szolgáló Fiastyúk csillagkép háttérnek illesztése. A felbontás szép, de némi késlekedés rontja a felhasználói élményt. A már említett, kifejezetten kellemes tekerőkapcsolók kontrasztjául szolgálnak például az ülésfűtés kapcsolói, amelyek nagyjából 15-20 évvel ezelőtti színvonalat képviselnek.

Az általános minőségérzet teljesen rendben van, az anyagok kellemesek és nem igazán zörögnek a kárpitok. Az ajtóburkolaton és a műszerfalon a Subaru védjegyének számító kék színben kontrasztvarrás oldja némiképp a szürkeséget, azonban az ajtókon a kályhaezüst festéssel ellátott műanyag fogantyú kopásra való hajlamossága ugyancsak lohasztóan hat.

A jól megformázott, sportos (oldal)tartású ülések kényelmesek, a vezetői pozíció jól belőhető és kompaktokhoz mérten a helykínálat is rendben van, nagyjából az átlag színvonalát képviseli elöl-hátul és a csomagteret illetően is. A hagyományos formátumú tetőablak nyitható, billenthető, de a fejtérből persze lecsippent valamelyest.

 Summa summarum, a Levorg közel sem hibátlan autó, de a maga módján könnyedén és nagyon megszerethető jószágnak bizonyul. Első körben stílusával képes rabul ejteni, de a titkához hozzájárul a jó minőségű belső, az apró finomságok és a szintén ritka hajtáslánc is. Amennyiben a hibáival ki tudunk békülni, egy igazán jó társsá válik a Subaru sportkombija a mindennapokban, nagy adag egyediséget és sportosságot hordozva magában, illetve az életérzést, hogy egy Subaru, a motorsportok egykori egy darabkája van alattunk.

Vetélytársak? Túl sok konkurens nem jelentkezik versenyre, ritkák manapság az összkerekes, automata sportkombik. Kissé erőltetett összehasonlítással a nagyjából 1 millióval drágább Seat Leon kombit említhetjük, bár a spanyolnál a márka önmeghatározása dacáre pont ellenkezőleg, a sportosság helyett mindinkább a 4x4-re és az emelt hasmagasságra kerül a hangsúly. Mindez bizonyítja, hogy tényleg egyedi konstrukciót képvisel a Subaru, ami bizonyos tekintetben megfontolandó is lehet. Noha a tesztautó 10 milliós ára abszolút érthető módon elsőre magasnak tűnik egy kompaktért cserébe, a komplett felszereltségi lista, az összkerékhajtás, az automataváltó már alátámasztja az árcédulát. Józanul, Autó Pult normaszintre összeállítva azonban 9 millió alatt is elhozható a Levorg.

Néhány szóban

A Subaru azt nyújtja, amit elvárunk tőle: egyediség és sportosság, egy kis életérzés, amely közelebb hozza a raliversenyek világát. Mindezt a Levorg, mint a japánok sportkombija kiválóan hozza, kiegyensúlyozott formában. Kissé szomjas, de élvezhető hajtáslánc, gyors és igényes futómű, mindehhez pedig dögös formák dukálnak. Néhány részlettől eltekintve belül is igényes, minőségi a Levorg, miközben helykínálatban az átlagot hozza. Árával sincs gond, ha megnézzük, mennyi mindent kapunk egy csomagban - a sportos kompakt kombik világába lépők számára mindenképp megnézendő.

Előnyök: Kellemes, dinamikus hajtáslánc; Futómű-összkerékhajtás; Látványos, sportos külső; Életérzés

Hátrányok: Néhol kevésbé igényes részletmegoldások; Étvágy; Kissé kusza műszerfal a több kijelző miatt